در آلمان سیمان پرتلند با علامت اختصاری DIN 1164 برای نخستین بار در سال ۱۸۷۸ استاندارد گردید.
سال ۱۷۵۶ میلادی سرآغاز فصل جدیدی در تاریخچه پیدایش سیمان پرتلند به شمار » می آید. زیرا در این سال JOHN SMAETONE
انگلیسی که در فاصله سال های ۱۷۹۲-۱۷۲۴ می زیست موفق به کشف بزرگ و ارزنده
ای گردید . وی برای تجدید بنای فانوس دریایی (چراغ کنار دریا) برای
راهنمایی کشتی ها EDDYSONE LEUCHTTURM در بندر PLYMOUTH نیاز به ملاتی داشت که در مقابل آب مقاوم و پایدار بماند . سر انجام با کوشش و آزمایش های فراوان از طریق پختن سنگ آهک (GLAMORGAN)
برای اولین بار کیفیت ویژه ملات آهکی آبی را کشف نمود و در این رهگذر با
پدیده بسیار ارزنده ای مواجه شد. به این معنی که در تجزیه شیمیایی سنگ آهک ،
وجود خاک رس را در مخلوط آن نشان داد.
اما از این کشف بزرگ استقبال چندانی به عمل نیامد تا اینکه در سال ۱۷۹۶ یک فرد انگلیسی بنام JAMES PARKER از پختن سنگ های مارل لندن (LONDONER SEPTEPR) محصولی به دست آورد که آن را سیمان رومی ROMANCEMENT نام نهاد. در فاصله سالهای ۱۸۱۹-۱۸۱۵ دو دانشمند بزرگ یکی فرانسوی بنام ویکا (VICAT 1861-1786 ) و دیگری آلمانی بنام (J.FJOHN 1847-1782)
هر یک بطور جداگانه از تحقیقات و بررسی خود به این نتیجه رسیدند که از
پختن مخلوط سنگ آهک و خاک رس به میزان ۲۵ الی ۳۰ مناسب ترین محصول
هیدرولیکی حاصل خواهد گشت.
آسپیدن (JOSET ASPDIN) معمار انگلسیس اهل LEEDS در سال ۱۸۲۴ مخلوطی مصنوعی از سنگ آهک و خاک رس تهیه و آن را به روش “تر” آسیاب نمود تا اینکه به صورت دوغاب (SLURRY) در آید و خوب هموژن گردد، سپس این مخلوط در کوره آهک پزی در درجه حرارت پایین یعنی نرسیده به درجه حرارت ذوب (SINTEREMPERATUR) گرما داده و فرآورده های بدست آمده را به علت شباهت فراوان به سنگ زرد رنگی بنام (PORTLANDSTONE) که در جزیره پرتلند انگلستان استخراج می گشت سیمان پرتلند نام نهاد .در سال ۱۸۴۳ میلادی w-aspdin
فرزند یوسف آسپدین در کارخانه جدید التاسیس شروع به تولید سیمان پرتلند
مذکور نمود و به هنگام ساختن پارلمان انگلستان متوجه گشت که این سیمان
بمراتب مرغوبتر از سیمان رومی است .
بررسی های بعدی روشن نمود که عامل اصلی این مرغوبیت بدان سبب است که مخلوط سیمان پرتلند تا نقطه عرق کردن (sintering) حرارت دیده است
شیمی در خدمت سیمان:
دانشمندان به نامی چون میکائلیس (W.MICHAELS 1911-1840)، لوشاتلیه (lechatelier 1936-1850) ، هانس کوهل (HANS KUEHL 1969-1879 ) و دیگران به دنیای ناشناخته ای گام نهادند و به پژوهش علمی در زمینه شیمی سیمان پرداختند. دانشمندان آلمانی لاگن (ELAGEN) در سال ۱۸۶۲ به خاصیت هیدرولیکی نهفته (LATENTHYDRAULIC) روباره های ذوب آهن پی برد که بالاخره در سال ۱۹۰۱۴ سیمان روباره ای سولفات دار (SULFATHUETTENZMENT)
را که در آن سولفات ها نقش فعال کننده روباره را بعهده دارند کشف نمود.
سیمان آلومینیومی یا سیمان آلومین بالا که به سیمان آلومین ذوب شده (TONERDESCHMELZZEMENT) موسوم است.در سال ۱۹۰۸ به وسیله شیمیدان فرانسوی ژول بید (JULE BIED) کشف و برای اولین بار در جریان جنگ بین الملل اول (۱۹۱۸-۱۹۱۴) در فرانسه تولید گردید.
روند تکاملی تکنولوژی پخت سیمان:
کوره دوار برای نخستین بار در سال ۱۸۸۵ بوسیله رانسوم (RANSOME)
اهل انگلستان وارد تکنولوژی پخت سیمان گردید که تکامل بعدی آن نقطه عطفی
در صنعت سیمان ایجاد کرد و بعداً بوسیله مهندسی آمریکایی کاملتر شد. اولین
کوره دوار در آلمان در سال ۱۸۹۷ به وسیله فورل (V.FORELL) در لولار (LOLLAR) واقع در حومه گیسن (GIESSEN)
بر اساس اختراع رانسوم به طول ۱۶ متر و با ظرفیت روزانه ۳۰ تن راه اندازی
شد. در آلمان نخستین بار سیمان پرتلند در سال ۱۸۵۰ بر اساس روشی که در
انگلستان متداول بود در شهر BUXTEHUDE تولید گردید.
پایه گذار تولید سیمان پرتلند در آلمان شخصی بنام (۱۸۸۱-۱۸۲۴) BEEIBTREU می باشد که دو کارخانه سیمان یکی در TUELCHOW در نزدیکی شهر (۱۸۵۵) STETTIN و دیگری در اوبرکاسل OBERKASSEL در نزدیکی بن (۱۸۵۸) BONN تاسیس نمود. در پایان قرن نوزدهم کوره دوار با روش تر (SLURRY) وارد تکنولوژی پخت سیمان شد. در این روش ابتدا مواد اولیه در حوضچه و یا در حوضچه هایی به حالت دوغاب(slury) در می آیند تا از هموژن بالایی برخوردار گردند.
پیشگامان سیستم تر کمپانی های پولیزیوس (polysius) ، کروپ(KRUPP) ، میاگ (MIAG) ، فلنر (FELLNER) و سیگلر (ZIEGLLER) از آلمان کمپانی اف ال اسمیت(F.L.SMIDTH) از دانمارک می باشند، گام بعدی در سال ۱۹۲۹ به وقوع پیوست و آن ابداع سیستم (LEPPOLLELLEP POLYSIUS) می باشد که در آمریکا (ALLIS-CHALMERLELEPP) (ACL) معروف است. (LELEPP
نام مخترع سیستم یاد شده در پیش می باشد). این کشف پیشرفت عمده دیگری در
تکنولوژی سیمان به شمار می آید . زیرا سیستم مذکور مجهز به پیش گرمکن های
مشبک بوده و از امتیازات خاص این سیستم محسوب می گردد.
زیرا
که از نقطه نظر اقتصادی و مصرف سوخت نسبت به سیستم های دیگر از مزیت های
بیشتری برخوردار بود. سال ها بعد برای اولین بار از جانب کلوکنر –دویتس (KLOCKNER-HUMBOLDT-DEUTZ)
کوره مجهز به پیش گرمکن های سیکلونی وارد صنعت سیمان شد که امروزه در جهان
تکنیک سیمان متداول ترین سیستم خشک به شمار می آید. در سال های اخیر برای
بالا بردن تناژ کوره یک نوع پیش گرمکن کمکی یا پیش گرمکن ثانویه را ابداع
نموده اند . بطوریکه بخش قابل توجهی از خوراک قبل از ورود به کوره تکلیس
شده و بدین ترتیب سبب بالا رفتن تناژ کوره می گردند.